منتديات شــباب المســتقبل

منتديات شباب المستقبل.... كل ما تتمناه ، اسلاميات ، ثقافة ، ألعاب ، رياضة ، ترفيه ........

الرئيسيةالبوابةمكتبة الصورس .و .جبحـثالتسجيلالأعضاءالمجموعاتدخول

شاطر | 

لماذا الطب على القمة ؟!!!!!!!!!!!!!

كاتب الموضوعرسالة
Abedalellah
عضو فعال
عضو فعال

انثى
الوظيفة : مشروع طبيبة
المؤهل : ثانوية عامة

مُساهمةموضوع: لماذا الطب على القمة ؟!!!!!!!!!!!!!   الجمعة يناير 19, 2007 12:47 am

لو سألتك سؤال مباشر : ليه كلية الطب من كليات القمة ؟
تقول إيه ؟

هتفكر إزاي أصلاً ؟

طبعاً هتفكر في المهنة نفسها .. مهنة الطب .
هاقوللك مالها ؟
ليه بياخدو لمهنة الطب صفوة العقول ؟ هوة فيه إيه في مهنة الطب بيحتاج تشغيل مخ ؟ أقصد : إيه أكتر حاجة في مهنة الطب بتحتاج تشغيل مخ ؟

ها ؟
فكر كدة و اعصر دماغك و حاول تكوّن فكرة متماسكة قبل ما تقرا اللي أنا كاتباه تحت .
عشان متتأثرش برأيي اللي ممكن يكون صح و ممكن يكون غلط

عايز الأول أرد على بعض الحاجات اللي الناس بتعتقد إنها بتميز مهنة الطب عن غيرها :

أول حاجة بتخطر ع البال إيه ؟
إن الواحد يبعالج العيانين ..إن الواحد بيكتب لهم الدواء الشافي .. إن الغلطة منك ممكن تموت بني آدم و إن الواحد بيبقى مسئول عن حياة بشر .. إن دماغك لازم تبقى كبيرة عشان هتتملي معلومات خطيرة.. و للا إيه
إنا عايز أرد على كل حاجة هتتقال عشان أطلع في الآخر بالحاجة اللي بتميز الطبيب فعلاً ..
يعني إيه ؟

يعني :

بتعالج للناس مشاكلهم .. طيب ما الاخصائي الاجتماعي ممكن يعالجلك مشاكل مدمرة حياتك ميقدرش عليها الطبيب .

بتكتب للناس أدوية .. طيب ما الصيدلي يقدر يقول لهم ع الأدوية اللي ممكن تفيدهم و الصيدلي يعرف الأدوية أكتر منك .

بتبقى مسئول عن حياة بشر و غلطتك ممكن تموت واحد .. دي حجة تعبانه و الرد عليها سهل :
ما عسكري المرور غلطته ممكن تموت ناس كتير (!!) و الزبال اللي بيسيب حاجة ممكن تعور عيل صغير و تسممه برضه قادر يموت ناس بإهماله .. المهندس المعماري غلطة منه تموت ناس بالجملة بدل القطاعي (!!) وللا إيه ؟

إن دماغك لازم تبقى كبيرة عشان هتتملي معلومات و بيانات حساسة و خطيرة .. طب همة ليه اخترعو الهارد ديسك و السي دي بقه ؟ مش لازم التخزين يكون في الدماغ

اللي انا عايزة أقوله مش عارفة أصيغه بالشكل المناسب للأسف .. لكن هاسألك :

أي المهن التالية أقرب إلى مهنة الطبيب في نظرك :

المفكر
القائد
المهندس
المزارع
الفنان
وطبعا ً لأن المنتدى نصه محاميين

يا قارىء خطى لا تبكى على موتى فاليوم أنا معك و غداً فى التراب فإن عشت فإنى معك و إن مت فللذكرى و يا ماراً على قبرى لا تعجب من أمرى بالأمس كنت معك وغداً انت
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.ayamnaa.lolbb.com

لماذا الطب على القمة ؟!!!!!!!!!!!!!
صفحة 1 من اصل 1